تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/01/21 - 08:15
کد خبر: 429152

بررسی مسیر تولید دانش‌بنیان؛

راه پر فراز و نشیب تولید دانش‌بنیان/ از پوپولیسم فناورانه کناره ­گیری شود

راه پر فراز و نشیب تولید دانش‌بنیان/ از پوپولیسم فناورانه کناره ­گیری شود

آنجا که از سبد محصولات فناورانه، صرفا چند اپ دارای کاربرد عامیانه و روزانه مورد توجه و مثال قرار می­گیرد و از اشتغالزایی چند صد هزارتایی و رشد نمایی آن گفته می­شود، پوپولیسم فناورانه پدید می­ آید. شاید این گونه جدید پوپولیسم خیلی با اهمیت به نظر نرسد ولی باید دانست کم­ خطرتر از پوپولیسم سیاسی نیست چرا که «الناس علی دین ملوکهم».

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تاکید بر توسعه و تسهیل تولید مسئله­ ای بوده ­است که در چند سال اخیر در نام­گذاری سال­ها مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفته و در سال 1401 نیز با یک لایه‌ی و چهره‌ی جدید از جانب ایشان مطرح گردید: «تولید دانش­‌بنیان اشتغال­‌آفرین»

با گذشت بیش از 10 سال از توجه ویژه به شرکت­های دانش­بنیان در صحنه اقتصادی و صنعتی کشور به عنوان موجودیت­ هایی پیش­برنده و تحول­آفرین در عرصه­ های اشتغال و درآمدزایی، آنچه در ابتدای سال پیشرو لازم است مورد توجه فعالین و بازیگران مختلف آن قرار گیرد، ارائه­ای تصویری جامع از وضعیت این شرکت­ها و موشکافی تجربیات دهه اخیر با دیدی نقادانه و واقع ­بینانه می­ باشد. برای ارائه تصویری جامع از توانمندی­ های تولیدی این شرکت­ها لازم است مقایسه­ ای بین پیچیدگی اقتصاد ایران و برخی کشورها صورت پذیرد و جایگاه تولیدی شرکت­های دانش­بنیان در اقتصاد ایران با این نگاه به تصویر کشیده شود.

(در مورد این تصاویر لازم به توضیح است هر گره (نقطه) موجود در گراف بیانگر یک دسته محصول می­باشد و یال (خط) بیانگر ارتباط بین آن دو دسته محصول. هر چه خطوط متصل به یک نقطه بیشتر باشد، آن دسته محصول دارای پیچیدگی بیشتر بوده و در مرکز گراف قرار می­گیرد و نقاطی که به صورت رنگی روشن نمایش داده شده به معنی صادرات  آن محصول از آن کشور می­باشد. منبع سه تصویر «الف»، «ب» و «ج» سایت oec.world می­باشد و دارای مقیاس نمایش یکسانی هستند و منبع تصویر «د» داده­های صادرات شرکت­های دانش­بنیان بوده و به منظور پوشش جامع توانمندی­های تولیدی و صادراتی شرکت­های دانش­بنیان، مقیاس بزرگتری نسبت به سه نمودار دیگر برای آن بکار گرفته شده­است. در صورت استفاده از مقیاس یکسان عمده نقاط تیره خواهند بود.)

با مقایسه اجمالی این نمودارها (در حد این متن) می­توان گزاره­های زیر را نسبت به فضای تولیدی ایران و جایگاه توانمندی­های شرکت­های دانش­بنیان در آن، مطرح نمود:

  • با مقایسه فضای نمودار محصولات صادراتی ایران (تصویر ج) و آلمان (تصویر الف، به عنوان یک کشور پیشتاز صنعتی و پیشرو در اقتصاد دانش­بنیان) و همچنین ترکیه (تصویر ب، به عنوان جدی­ترین رقیب منطقه­ای) مشخص می­گردد، فضای تولیدی و صنعتی ایران نسبت به این کشورها دارای پیچیدگی بسیار کمتری می­باشد و عمده صادرات ایران را با ارزش­افزوده پایین­تر (نقطه­های حاشیه گراف) تشکیل می­دهند در حالی که در آن دو کشور محصولات صادراتی شامل تولیدات با فناوری بالا (نقاط مرکزی گراف) است. همچنین از نظر تنوع محصولات (نقاط رنگی موجود در گراف­ها) تفاوت چشم­گیر وجود دارد.
  • با بررسی فضای نمودار محصولات صادراتی شرکت­های دانش­بنیان (تصویر د) مشخص می­گردد این شرکت­ها دارای تمرکز فعالیت در دسته محصولات پیچیده­تری هستند و تنوع محصولات آنها تا حدودی قابل قبول است با این وجود هنوز فاصله قابل توجه آنها با کشورهایی نظیر ترکیه و آلمان همچنان مشهود است.
  • آنچه در این بین نباید از آن به سادگی عبور کرد، سهم کم تولیدات این شرکت­ها از اقتصاد ایران می­باشد. موضوعی که در پیام نوروزی و سخنان ابتدای سال رهبری انقلاب هم مورد توجه قرار گرفت و ایشان توسعه کمی با حفظ و تاکید بر توسعه کیفی و شاخص­های ارزیابی این شرکت­ها را مورد تاکید قرار دادند. شاید مهمترین نتیجه­ای که بتوان از مقایسه چهار نمودار بالا گرفت نیز لزوم توسعه کمی با وجود ارتقا کیفی و فنی بازیگران تولیدی این اکوسیستم باشد. ولی آنچه در این بین از اهمیت بسیار بیشتر برخوردار است، چگونگی تحقق این امر می­باشد.

با بهره­ گیری از تجارب گذشته، تمرکز بر دست­یابی به دو هدف اصلی و پیگیری مستمر تحقق آنها، توسط نهادهای متولی می­تواند زمینه­ساز جهشی مطلوب و پایدار در این زمینه گردد:

  1. اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان فعلی به جریان تولید و رسوخ این شرکت­ها در صنایع بالغ و بخش­های کلیدی اقتصاد.

در شرایط فعلی اهمیت این موضوع پوشیده نیست و به صورت داخلی­سازی محصولات استراتژیک، تمرکز بر حل مسائل ملی، توسعه نقش­آفرینی شرکت‌های بزرگ در اکوسیستم فناوری کشور، شبکه­سازی شرکت­های دانش­بنیان با صنایع قابلیت پیگیری دارد. این موضوع در صورت تحقق می­تواند با افزایش تعداد شرکت­های دانش­بنیان و افراد شاغل در آنها نیز همراه باشد. تلاش برای افزایش کمی شرکت­های دانش­بنیان بدون رشد درون­زا از صنایع و حول نیازمندی­های کشور، یا رشد پایدار و موثر نخواهد بود و یا باید با کاهش کیفیت ارزیابی شرکت­های دانش­بنیان همراه باشد که این موضو ع هم یک افزایش سوری و غیر واقعی خواهد بود.

  1. توجه ویژه به صادرات و بین ­المللی ­سازی شرکت­های دانش­بنیان و تسهیل ورود این شرکت‌ها به زنجیره‌های ارزش جهانی صنایع و بخش‌های صنعتی کلیدی و اولویت‌دار.

با وجود اولویت مسائل ملی و استراتژیک داخلی در توسعه فعالیت شرکت­های دانش­بنیان، در بسیاری از موارد اتصال به بازار جهانی و بین­المللی­سازی آنها ناگزیر است. ارزش افزده بسیار بالای محصولات دانش­بنیان، قابلیت ارزآوری قابل توجه و محدودیت جدی بازار داخلی برای تولیدات دانش­بنیان باعث گردیده بقا، اشتغال­آفرینی و توسعه بسیاری از بنگاه­ها در گرو صادرات باشد. (اقتصاد ایران نیم در صد از کل تجارت جهانی را شامل می­شود و عمده آن را هم مواد خام تشکیل می­دهد)

از پوپولیسم فناورانه کناره ­گیری شود

آنچه در این بین تحقق این اهداف را تضمین می ­نماید سیاست­گذاری هوشمندانه و ارائه شفاف و جامع حمایت­های مختلف تسهیل­گر می ­باشد که در راستای اثربخشی آنها اقدامات زیر ناگزیر است:

  • سیاست­گذاری مبتنی بر شواهد و داده جایگزین تصمیم­گیری ­های شهودی و قضاوتی شود.

با اینکه تجربه ساماندهی و توسعه بنگاه­های دانش­بنیان در دهه گذشته وجود دارد و به صورت جد می­تواند و باید مورد استفاده نهادهای متولی قرار گیرد، در بسیاری موارد تصمیم­گیری­ها و سیاست­گذاری­ها بیش از آنکه مبتنی بر تحلیل کمی وضعیت موجود و شواهد واقعی باشد، صرفا بر اساس شهود و به صورت فردی انجام می­شود. موضوعی که یکی از محورهای مورد تاکید رهبری در پیام نوروزی نیز بود. در این راستا در گام نخست بهره­گیری از دانش تخصصی و توانمندی­های ویژه متخصصان این زمینه و در ادامه اتخاذ رویکرد باز، شفاف و غیر منفعت­طلبانه می­تواند مثمر ثمر باشد.

  • از پوپولیسم فناورانه کناره ­گیری شود.

آنجا که از سبد محصولات فناورانه (متشکل از تعداد زیادی فناوری که عمده 90 درصدی آن را محصولات B2B تشکیل می­دهد)، صرفا چند اپ دارای کاربرد عامیانه و روزانه (B2C) مورد توجه و مثال قرار می­گیرد و از اشتغالزایی چند صد هزارتایی و رشد نمایی آن گفته می­شود، پوپولیسم فناورانه پدید می­ آید. شاید این گونه جدید پوپولیسم خیلی با اهمیت به نظر نرسد ولی باید دانست کم­ خطرتر از پوپولیسم سیاسی نیست چرا که «الناس علی دین ملوکهم». البته این به معنی انکار اهمیت شرکت­های ارائه دهنده خدمات نیست ولی این اظهارنظرهای پوپولیستی افراطی مسیر استارت­آپ­های در حال شکل­گیری و نقطه تمرکز شتابدهنده­ها و سایر بازیگران اکوسیستم نوآوری را تعیین می­کند و چه بسا بجای ورود به حوزه فناوری­هایی استراتژیک­تر بر این حوزه تمرکز نمایند.

  • علاوه بر توسعه کمی و زیرساختی،توجه ویژه­ای به ارتقا کیفی و غنی­سازی محتوایی شود.

آنچه در مورد توسعه اکوسیستم فعالیت شرکت­های دانش­بنیان در دهه اخیر می­توان گفت توسعه نامتوازن آن و در بسیاری از موارد عدم توجه به کشش فضای فناوری کشور می­باشد. همچنین گسترش ارتباطات و هم­افزایی بین آنها تا حد قابل توجه صورت نگرفته­است. به منظور تحقق اهداف و رشد نمایی، متوازن­سازی، هم­افزایی و توسعه بازیگران نرم­افزاری ناگزیر است.

  • گزار از بخشی­نگری و تمرکز بر صنایع سنتی با ارزش افزوده کم به صنایع و فناوری­های استراتژیک صورت گیرد.

بخشی­نگری آنجایی رخ می­دهد که بجای تصمیم­گیری ملی و عملیات در سطح کلان صنعتی، فعالیت و تمرکز متولیان توسعه فناوری­های خاص، محدود به تعدادی صنعت و شرکت خاص گردد. از مهمترین اثرات بخشی­نگری در توسعه فناوری، عدم رشد متوازن آن فناوری در برخی صنایع و رشد کاذب (حاصل از بودجه نفتی) در صنایعی دیگر و همچنین جایگزینی شخص­محور ی بجای برنامه­محوری می­باشد.

  • از فعالیت جزیره­ ای اجتناب شود.

موازی کاری، تکیه صرف بر بودجه نفتی و عدم وجود شبکه و ارتباط بین دستگاهی نمودهایی از فعالیت­های جزیره­ای است که نتیجه­ ای جز اتلاف فرصت­ها و هدر رفت منابع ندارد و باید به صورت جد و با یک دید جامع زمینه تقلیل آن فراهم شود.

در نهایت همانگونه که اشاره شد اثرگذاری و نقش­آفرینی بیشتر شرکت­های دانش­بنیان و اکوسیستم فناوری کشور در گرو ارزش­آفرینی از طریق رسوخ فناوری در صنعت، تمرکز بر مسائل ملی و در نهایت توسعه صادرات می­باشد که در صورت تلاش به منظور تحقق این موضوعات، افزایش کمی شرکت­ها نیز محقق خواهد شد و این موضوع بدون همراهی هوشمندانه دستگاه­ها، وزارت­خانه­ها و سازمان­های مرتبط و از همه مهمتر مشارکت فعالانه بخش خصوصی به وقوع نخواهد پیوست.

گزارش از محمد ترابی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top